YGS/LYS Senesi Değil Psikolojik Savaş Senesi Hakkında Bazı Mülahazalar Şamildir

Merhaba!
Bu yazıyı sevgili Deeptone rica etti ben de yazdım.Umarım yardımcı olabilirim!

Geçen pazar sınav senemin son sınavına da girip özgürlüğümü geri kazanmış bulunmaktayım.Bu süreç hakkında söyleyecek birkaç şeyim var tabiki ama sanırım henüz idrak etmiş değilim bittiğini.O kadar uzun süredir sınav telaşı ve çalışmadığım zaman yaşadığım vicdan azabıyla beraberim ki onlarsız garip geliyor.Güzel bir gariplik tabi,şikayet etmiyorum aman tövbeler olsun.


(Ağustosta henüz yaşama sevincimi kaybetmemişken ve sınav sistemiyle dalga geçebiliyorken)

Eğitim hayatımdan bahsederek giriyorum artık konuya.SBS sürecimde yanımdaydınız aslında ama stresi çok yansımadı buraya.Şimdi dönüp baktığımda o sene yaptığım hataları da daha rahat görüyorum.Nasıl burnumun dikine gitmişim.Nasıl bir özgüvenim varmış.Neyse o isterseniz başka yazının konusu olur teogçular için.İşte ben SBS'yi atlattım.Girdim fen lisesine.Ayaklarım geri geri gidiyordu tabiki.Feni gerçekten sevmiyordum.Sadece biyoloji seviyordum o da daha sözel diye galiba.Okulum evden 1 saat 10 dakikaydı.Git-gel yapıyordum servisle.Alışma sürecim filan derken iki senem orada geçti.Güzel anılarım oldu.Zor zamanlarım oldu.Geçti bir şekilde.Sonra dershaneler kapanınca temel liseye geçtim evime de yakın diye.Çok da memnun değildim fen lisesinden zaten alışamamıştım.Arkadaşlıklar güzeldi sadece.Temel lisede son iki senemi okudum.Oradan mezun oldum.(Evet bu kız mezun arkadaşlar,ben de inanamıyorum.)
Lisede ilk iki sene yazılı odaklı çalıştım.Öğrenmektense ezberledim.Yazılı haftaları zaten 2 hafta sürüyordu.Anca işte sınavdan önceki gün,serviste,okulda konuları ezberliyordum sınava giriyordum.
Temel liseye geçince 11.sınıf konuları LYS zaten.Onları artık öğrenmem gerekiyordu.9-10-11 öğrenmeye başladım ben.Okulumuz sabah dokuz akşam altıydı.Lise hayatımda sanırım en çok 11'de çalıştım.Sınav stresi zaten başlamıştı.Okulda her adımımız "seneye" içindi.Psikolojiler hafiften gidiyordu. 11 bitti.O senenin yazı herkes YGS bitirme hayalinde,planındayken ben de yaptım planımı tabiki.Eksik kalamam.Tabi ben yazın memlekete teyzemin düğününe sonra tatile gidince planlar ufaktan bozuldu.Ufaktan dediğim de işte doğru düzgün hiçbir şey yapamadım demek.Arkadaşlarımdan bazıları,instadan gördüğüm study bloggerlar filan YGS'yi bitirmişti.Gördükçe panik oluyordum ben.Hele o study bloggerlar.Yarabbim.Günde 8 saat çalışmaya başladım diyorlardı ben anca yatıyordum.Vicdan yüklemesi işte böyle böyle başladı.
Okulumuz erken başladı bizim.Hızlandırma yaptık.Ondan önce seviye sınıfı için sınav yapıldı.Beklediğimden çok iyi gelmişti.100-110 net civarı yapıyordum.Sosyalim,Türkçem iyiydi benim.Netlerimi de onlar yükseltiyordu zaten.Benim naçizane ilk tavsiyem:

1-YAZ TATİLİNDE YGS MATEMATİK VE GEOMETRİ KASIN

Tüm YGS konularını da bitirebilirsiniz tabiki ama eğer ben zamanı geri alabilseydim yapacağım şey bu olurdu.Türkçenize çok güvenmiyorsanız o zaman dil anlatım ve paragraf da çözün.Eğer eşit ağırlıksanız edebiyatta sürekli sorulan eserleri okuyun.İntibah,Cezmi,Şıpsevdi,Mai ve Siyah,Yaban,Ateşten Gömlek...
Zaten 3 ayınız yok aslında.Çoğu okul,kurs ağustosta açılıyor.Yani kaldı size 1.5-2 ay.Bu süreçte de ne kendinize çok yüklenin ne de bomboş geçirin bence.

Yaz tatilini de atlattıysak süreç tam gaz başladıysa devam ediyoruz.Okulda,kursta işlenen konuları evde tekrar edin.Klasiktir zaten.Ben yapmadım ama yaptığım zamanlarda işe yaradığını gözlemledim.Tavsiye edebilirim.O zaman ikinci tavsiye bu olsun:

2-İŞLENEN KONULARI TEKRAR EDİN,ÖĞRENDİĞİNİZE EMİN OLUN

Hatta önceki senelerin kitaplarını atmadıysanız,attıysanız bile EBA'dan MEB'in kendi kitaplarından tekrar edin.MEB kendi kitabından soruyor arkadaşlar.Mit değil bu.Gerçek.Piyasadaki onlarca kitap kendi kafasına göre soru yazıyor bazen.Özellikle 2017 kaynakları çok karışıktı.Müfredat da değişmişti zaten.Kimse ne yaptığını bilmiyordu.Başucu kitaplarınız MEB'in kendi kitapları yani.Onun dışında tavsiye edebileceğim pek kaynak yok çünkü karşılaştırma yapacak bilgim yok maalesef.
Tamamdır şimdi zaman ilerliyor.Yavaştan YGS konuları halloluyor gibi.Tabi size öyleymiş gibi gelmeyecek.Sürekli "Neyi yanlış yapıyorum tanrım?Hatalarıma bir nilüfer." edasıyla hayattan nefret edercesine dolaşacaksınız siz.Sinirler gerilmiştir zaten.Siz bir de kendinizi YGS'den sonra görün.
Moralinizi çok bozmadan üçüncü tavsiyemi vereyim bu da klasiktir:

3-YANLIŞLARINIZIN DOĞRUSUNU ÖĞRENİN

Ben bir arkadaşımın sınavdan sonra "Keşke o soruyu sorsaydım çıkmaz diye sormamıştım."dediğini duydum.Kıyıda köşede bıraktığınız,yapamıyorum dediğiniz sorular denemelerde karşınıza çıkıveriyor.Sonra yine vicdan azabı tabi.

Youtube kanallarından konuları öğrenebilirsiniz arkadaşlar çok güzel anlatanlar var.
Sadece kendinize bakın.Arkadaşın,komşun,onun çocuğu ne yapmış umrunuzda olmasın.Yarardan sağlamaz,zarar verir.Sürekli kendinizi ileri ittirin.Öğrenin,sorgulayın.Herkesi dinlemeyin.

4-UYKU DÜZENİNİZ OLSUN

Benim gibi uykuya zaafınız varsa bu sene zorlu olacak.Her şeyi denedim gerçekten.Sene başında gece erken kalkmayı bile denedim.Erken uykum gelirse uyuyordum mesela alarm kuruyordum 1-1.5 saat sonraya.Hiç kalkıp da çalışamadım.Sabah 6'ya 7'ye kuruyordum.Yok yine uyanamıyorum.Belki benim şımarıklığımdır bilemiyorum tabi.Eğer yapabiliyorsanız akşam 10 sabah 6 filan yapın diyorlardı ama onu beceremedim işte.Instagramda "edafosakademik" hesabı var.Onun birkaç yazısı vardı bu uyku düzeni hakkında.İnceleyin derim.

Bu süreç bir şekilde geliyor YGS'ye kadar işte.Bazıları tempo oturtabiliyor,bazıları başaramıyor.Başaramayanların gözü yaşlı tabi.Koşa koşa,sendeleye sendeleye bir şekilde giriyorsunuz o sınava.Sınava 1 ay kala geri sayım başlıyor.Whatsapp gruplarında,sınıfta gündeme oturuyor.SON 1 AY diye çığlık filan atıyorsunuz."Yetişmeyecek Allah bismillah" moduna giriyorsunuz.Düzenli disiplinli biriyseniz de bunlar yaşanıyor.Sürü psikolojisi.Kurbanlık koyun gibisiniz artık.Sadece o günü bekliyorsunuz.Pes etmeyin ama öğrenebildiğiniz her şeyi öğrenin.Sınava giriş belgesini çıkarttıktan sonra da pes etmeyin.Moral bozmamaya çalışın.En önemlisi panik olmayın.Panik olunca cidden tepe taklak gidiyorsunuz.Benim tek YGS tecrübem oldu ama söyleyebileceğim şey şu:Girdiğiniz hiçbir denemeye benzemeyecek.Biri size o sınavı YGS olarak değil de normal deneme olarak verse çözseniz belki kolaymış diyeceğiniz sınav o anda gökten indirilmiş sözlere dönüyor.O yüzden psikolojinizi ayarlayın derim ben.Rahat girmeye çalışın.Daha güzel olur her şey.

YGS'den de çıktınız bitti gitti.Zaten o gün böyle bir rahatlama oluyor.İyi de geçse kötü de geçse.6 ay uğraşıyorsunuz çünkü hatta daha fazla.Bitmiş olmasının verdiği bir güzellik oluyor.
Eğer YGS'ye kadar sadece YGS çalıştıysanız üzgünüm ama bundan sonraki süreç çok kötü sizin için.O yüzden ne diyoruz:

5-YGS'YE ODAKLANIP LYS'Yİ UNUTMAYIN

Neden?Çünkü YGS için 6-7 ayınız varken LYS için sadece ve sadece 2 ayınız var sınavdan sonra.Ki konular daha fazla ve ayrıntılı.Daha önce görmediğiniz konular olacak LYS'de.Okulda işlendikçe öğrenin gençler.YGS'den sonra hallederim demeyin.Olmuyor o işler pek.
YGS bitti dedik LYS'ye 2 ay kaldı.
Ben hem MF'den hem TM'den hazırlandım.Yorucu oluyor ve bir yerden fedakarlık yapmanız gerekiyor.Aşırı düzenli,disiplinli biri değilseniz ikisi bir arada tam gönül rahatlığıyla gitmiyor maalesef.
Eğer MF iseniz kimyada organiğe başlamışsınızdır zaten.Baya göz korkutucu bir konu.Onun dışında 12.sınıf konusu elektrokimya var sadece.Geri kalan 11.sınıf.O yüzden 11'i iyi öğrenin.
Organik konusunda diyecek pek bir şeyim yok çünkü ben YGS kimyasıyla girdim neredeyse sınava.Dediğim gibi fedakarlık yapmam gerekti...LYS'de beklediğimden daha kolaydı ama organik.1-2 tane soru yapamadım organikten diğerlerini yaptım bir şekilde.
Fizikte o kadar yeni konu var ki o kadar olur.Modern fiziğin temelini siz atıyorsunuz zaten.Bir sürü prensip.Okuma parçaları.Garip garip isimler.Kaynağımız neydi?MEB.
Biyolojide bitkiler konusu göz korkutuyor genelde.Ben sistemlerde zorlanıyordum.Biyolojiyi okumak gerekiyor.Nankör bir ders maalesef.2 hafta boşlarsanız zihin sıfırlıyor her şeyi.Bir de kodlama yapın bence.Saçma da olsa benzetin her şeyi başka bir şeye.Çağrışımlara açık olsun.

Eğer TM iseniz dil anlatım-paragraf çalışmaya devam edin kesinlikle.20 soru en az geliyor sınavda.Bu sene hiç noktalama yoktu ama yazım kuralları vardı bir tane.Cumhuriyet edebiyatına zaten senenin başından itibaren başlayın dendi bize.En iyi nasıl ezberlediğinizi keşfedip ona göre çalışın kesinlikle."O sadece okuyarak ezberliyormuş"deyip kendinize eziyet etmeyin eğer siz izleyerek öğreniyorsanız bir sürü video var.Ben dinleyip,izleyerek daha iyi öğreniyorum mesela.Ona uygun çalıştım.Cumhuriyete son 1 ay çalıştım ben.Hatta son hafta bitirdim.Tavsiye etmiyorum sınavdan önceki gün kendinizi cumhuriyet tiyatro bitirmeye çalışırken bulursunuz.
Ha bir de bu sene çok divan sordular.Eski konuları ihmal etmeyin soruyorlar.Eser özetleri de soruyorlar.
Coğrafya genel kültür gibi ya.LYS coğrafya öyle bence.Ülkeleri soruyorlar mesela.YGS konularından da soru geliyor.24 sorudan 17 lanetli sayı denmişti bize.17'yi genelde geçemiyormuşuz.Geçilirmiş aslında da ne bileyim.Olmayınca olmuyor bazen.

En önemli tavsiyeme geliyorum:

6-HER ŞEYDEN ÖNCE SİZ ÖNEMLİSİNİZ.SINAV SADECE BİR SÜREÇ.

Kendinize dikkat edin arkadaşlar.Sınav gerçekten bitip gidiyor.Önemli olan psikolojiniz,sağlığınız.Elinizden gelenin en iyisini yapmaya çalışın derim ben.Yapamadığınızda üstünüze gitmeyin.Bazen bir önceki güne göre enerjiniz daha düşük oluyor.Dünyanın sonu değil.
Tavsiye almak için bir iki kişi belirleyin bence.Herkesi dinlemeye çalışırsanız her kafadan bir ses çıkıyor.İşin içinden çıkamazsınız.Kendiniz için en doğrusunu siz biliyorsunuz.Hissedersiniz zaten.

Sınav senesinde sevgili konusunda da bir hocamızın dediğini söyleyeyim size."Başladıysa iyi geliyorsa devam edin,yeni aşksa yelken açmayın."

Umarım her şey gönlünüzce olur!Elimden bu kadarı geldi sanırım daldan dala atladıysam affola.Sorularınız olursa cevaplamaktan mutluluk duyarım efenim.Kolay gelsin şimdiden.Morallere sahip çıkalım! 

Yorumlar

  1. heyoooo thanx sweetieee :) arada okurum bunu sırıtırım. those were the days :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya rica ederim çok mutlu oldum bir şeyler istediğinde :")))

      Sil
  2. Çok teşekkür ederim Deep bu konuda istekte bulunan bendim.
    Benim için çok güzel bur yazı oldu .
    Ne yapmam gerektiğiyle ilgili senden çok iyi bilgiler aldım.
    Tekrardan teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim canım sorun olursa her zaman sorabilirsin elimden geldiğince yanıtlarım 💕

      Sil

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkürler.Yorumlarınız benim için çok önemlii :)

Popüler Yayınlar